woensdag 9 november 2011

Osaka - Dag 1 en 2

Na de vlucht was het tijd om een paar uurtjes te slapen. Niet te lang, anders slaap je `s nachts weer niet. Het is 8 uur later in Osaka, toen
we aankwamen in het hotel was het tegen 3 uur `s nachts in Nederland, dus tegen 11 uur in Osaka.

Om 17:30 hadden we afgesproken met de bemanning om naar ´de bakplaat´ te gaan. Yep, zelfde idee als in Tokio, maar dan in Osaka ;-) De gyosa´s smaakten weer lekker! Overal gingen verse groenten en andere dingen in, voor je neus klaargemaakt, mmm... Nog even internetten, tijd rekken, en dan weer naar bed.

In slaap vallen ging wel, alleen werd ik om 03:45 lokale tijd al weer wakker (dus 19:45 NLse tijd, hoezo je ritme in de war...). Toen ben ik maar een boek gaan lezen, helaas ben ik niet meer in slaap gevallen, dus ik voelde me behoorlijk brak. Lag ik daar zielig en alleen, vond mezelf heel zielig, dus toen ben ik Brian maar gaan smssen ;-)

Eindelijk was het dan tijd om te ontbijten. Na het onbijt ging ik op pad met een collega (die net als ik de langere stop heeft, de rest van onze crew ging die ochtend weer naar huis) en zijn vriendin, die al in Osaka was. Beiden waren goed bekend in Kyoto en ik mocht met ze mee die kant op, fijn! Ik was er zelf ook wel gekomen, maar niet op zo´n handige manier als zij denk ik. Ze wisten een trein die midden in Gion uitkwam, handig!

We zijn met z´n 3-en begonnen bij de Kiyomizudera tempel. De blaadjes begonnen al een klein beetje te verkleuren. Opvallend vond ik de vele mogelijkheden die je had om een wens te doen, uiteraard tegen betaling van een klein bedrag voor een wensbordje of een stukje papier.

De priester kon dan op zo'n manier bidden, dat je wens de 1e zondag van de maand (ja echt, dat stond er) uit zou komen.

Na deze tempel zouden we eigenlijk opsplitsen, mijn collega en zijn vriendin hadden van tevoren kaartjes geboekt voor een geisha dansvoorstelling. Ik liep met ze mee om te kijken of ik nog kaarten kon regelen voor een andere dag. Bleken ze nog kaartjes te hebben voor diezelfde middag! Meteen gedaan natuurlijk...

Voorafgaand aan de voorstelling konden we naar een theeceremonie. Gezien de grote aantallen was het wel een beetje lopende band werk. Je nam plaats, kreeg een soort cake bolletje, daarna je thee, die dronk je op, daarna ging je weg om plek te maken voor de volgende.

Ik had mazzel en kreeg een plek op de allereerste rij, zat met m´n neus pal bovenop de maiko en de geisha die de thee bereidden! Helaas mocht ik geen foto´s maken :-(

Bij de voorstelling zelf zat ik op de allerlaatste rij, dus mijn foto´s zijn helaas niet denderend. Die van Maya (de vriendin van mijn collega) zat veel dichterbij en heeft dus veel betere foto´s :-)

Achteraf realiseerde ik me pas hoe bijzonder het was dat we dit hebben kunnen zien. Normale stervelingen zoals wij komen nooit in de theehuizen (je moet uitgenodigd worden), dus dit soort dansen zijn één van de weinige kansen om geisha's in actie te zien, en die vinden maar een paar keer per jaar een paar dagen plaats. Deze dans is bijvoorbeeld alleen van 1 tot 10 november.

Over de muziek en met name de zang was ik minder te spreken, die toonhoogtes zijn voor ons heel raar en (bijna) vals. Klik hier voor een kort filmpje! Gelukkig kregen we van tevoren een pamflet in het Engels met wat uitleg over de verschillende scenes, anders had ik er heel weinig van begrepen denk ik!

Daarna zijn we een paar uur opgesplitst, ik wilde graag naar de Fushimi Inari Shrine, ook uit de geisha film ;-) Mooi, maar ik had het me anders voorgesteld, een klein stukje kwam overeen maar de rest was anders opgebouwd. Zie ook dit filmpje.

Om 6 uur hadden we afgesproken bij de Kodaji tempel. Die hebben we bekeken, plus nog een andere tempel en een tuin. Het was erg druk overal, de hele dag al!

`s Avonds via Gion terug naar het metrostation, helaas geen geisha`s gespot... nog even geinternet, en toen ben ik gaan slapen. Ik was zo moe, deze keer sliep ik als een blok, tien uur aan een stuk!

De dag erop heb ik dan ook weinig gedaan, ik was best laat wakker. Beetje in de buurt van het hotel rondgehobbeld, had spierpijn in m'n kuiten van gisteren!

1 opmerking:

  1. Je bent weer goed op dreef, waanzinnig leuk om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen