zaterdag 29 oktober 2011

Glamour?

Nog steeds wordt het stewardessenbestaan veel geasocieerd met glamour. Als mensen vragen wat voor werk je doet en je geeft stewardess als antwoord, ben je de komende uren nog wel aan de praat door de vragen die vervolgens gesteld worden is mijn ervaring. Zeg je administratief medewerker, dan is het gesprek veel sneller klaar. Verleidelijk...

Voor degenen die dit werk willen gaan doen met alleen maar glamour in hun hoofd, moet ik gaan teleurstellen. Het merendeel van de vluchten is niet spectaculair maar vooral routine, en ook lang niet alle stopjes zijn erg spannend of interessant. Zeker de terugvluchten (intercontinentaal) zijn zwaar door het tijdstip, en ook vluchten binnen Europa houden vaak niet over. Soms heb je maar 11 uur in je hotel tussen 2 vluchten door.

Neem nu mijn huidige 24 uurs stop in Nairobi. De vlucht was prima, niet te lang en leuke mensen aan boord. Door de situatie in Nairobi met de bomaanslagen wordt ons afgeraden het hotel te verlaten.

Waar bestaat dan de gemiddelde dag van een stess uit? Na de vlucht even naborrelen in het hotel, slapen, ontbijten, sporten (optioneel), wat eten en ´s middags nog proberen een dutje te doen voor de nachtvlucht terug. That´s it!

Tuurlijk heb je af en toe een snoepreisje met wat meer tijd, met een beetje geluk een leuke ondernemende bemanning waardoor je inderdaad even van de glamour van het vliegende leven proeft. Op dat soort reisjes teren we dan de overige 90% van de vluchten...

Dus voordat je tegen een stess zegt `oh jij gaat ook alleen maar op vakantie!` denk dan even aan dit stukje...

Heb ik nu menig lezer gedesillusioneerd of ben ik reeƫl? Laat je mening horen bij de reacties!

4 opmerkingen:

  1. Oh. Jammer.. Ik dacht inderdaad dat het heel glamourous zou zijn allemaal ;-)
    Verder niet veel gedaan in Nairobi dus? Dallas was leuk, vooral erg leuke bemanning, heb me suf gelachen achterin! En dat werkte goed door op de passagiers, die werden er ook erg blij en vriendelijk van! Succes met de huizenjacht en hypotheek etc. Spreek je snel weer! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Vivian,
    Je hebt helemaal gelijk, hoor. Je vreselijk brak voelen na een vlucht... een kakkerlak in de galley (ieuw!)... het is niet glamourous. Maar toch voel ik me elke keer weer bevooroordeeld als ik in India/Japan/Canada/Amerika of waar dan ook kom en op kosten van de baas leuke dingen doe. :-))
    Groetjes,
    Danielle.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar gaat mijn droom. Nee natuurlijk begrijpt iedereen dat het geen glitter & glamour is. Op de korte vluchten heb ik bewondering hoe snel en efficient er eten en drankje worden uitgeserveerd om vervolgens de rommel weer op te halen. En dat terwijl ik lekker op mijn gat zit of in de rij ga staan voor het toilet. Dat laatste bijvoorkeur voor vertrek tijdens het taxien of vlak voor de landing. Vraag mij wel eens af "Hoe ziet voor jullie de ideale passagier er eigenlijk uit (qua gedrag dan) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Peter: ik zal eens kijken of ik hier binnenkort een stukje aan kan wijden :-)

    BeantwoordenVerwijderen