donderdag 26 januari 2012

Zon

Waarom zou ik een blog willen schrijven over de zon?

Op m'n laatste stopje in Nairobi viel het me weer op. Veel collega's van mij liggen graag in de zon. Heel graag, en heel lang. En liefst zonder goede zonnebrand.

Als ze al iets bij zich hebben, is het een hele lage factor. Ik heb zelfs een keer een collega gehad met van die olie die het bruin worden versnelde, zonder enige SPF erin :-O.

Als ik dan zeg dat ik in Nederland met minimaal factor 15 m'n gezicht insmeer (elke dag), in oorden als Nairobi e.d. min. factor 30 of 50, en in de schaduw blijf met een petje op, dan krijg ik heel vaak aparte reacties, ze vinden het overdreven. "Zo wordt je toch niet bruin?" Nee, misschien niet zo poepbruin als zij, maar dat hoeft voor mij ook niet...

Ik ben allang opgehouden met pleidooien te houden over huidveroudering, rimpels en pigmentvlekken. Het heeft geen zin, ze luisteren naar m'n verhaal, om zich daarna weer in de zon te draaien... en 9 van de 10 keer te verbranden. Om nog maar niet te spreken over de risico's voor huidkanker die dit met zich mee brengt. Aziaten hebben dit al beter begrepen, je hebt daar veel meer keus in gezichtscrèmes met hele hoge SPF erin. Hoe witter hoe beter ;-)

Lieve collega's, wees asjeblieft wat zuiniger op je huid, eenmaal beschadigd, kan je het niet meer ongedaan maken...

2 opmerkingen:

  1. Hey Vivian. Je hebt helemaal gelijk, hoor! Ik begrijp het ook nooit. Het is zo belangrijk om je in te smeren en op te letten! Groetjes, Danielle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Ik was er ook zo een. Totdat een vriendin huid kanker kreeg en stierf voordat ze 25 was. Sindsdien blijf ik uit de zon en smeer me goed in. Ik vind een beetje kleur wel leuk maar die poep bruine dames met een leren huid die je in zandvoort vaak ziet vind ik oer lelijk.

    BeantwoordenVerwijderen